Honda 500 Turbo

EEN NIEUW TECHNISCH TIJDPERK

Honda CX500Tc International sales

Honda introduceerde in 1981 de CX500 Tc, nog geen jaar nadat een prototype op de IFMA in Keulen te zien was. De eerste productie motor met Turbo aandrijving. Niet alleen een technisch hoogstandje, maar ook een vertoon van ingenieuze Japanse lef. En de introductie van een geheel nieuwe rijervaring die dankzij de Turbo op dat moment zijn weerga  niet kende.

Het prototype uit 1980 had nog een dubbele koplamp en zilveren velgen en – remschijven. De definitieve versie was zowel toentertijd als nu, een genot om te zien: knipperlichten en luchtroosters in de kuip weggewerkt, een markante koplamp en een volledig uitgesneden uitlaat. Niet te vergelijken met de tot dan toe ‘gewone’ CX500 Euro waar de Turbo lichtjes op gebaseerd is.

De Honda 500 Tc was en is een technische revolutie. Met 4 MAP sensoren, die op verschillende plaatsen de drukken in het inlaatgedeelte meten, injectie met motormanagement, Pro Link achtervering, antieduik voorvering, en een stijver frame dan de gewone CX. De accenten moesten liggen op het feit dat deze motor een turbo heeft, dat komt niet alleen tot uiting in de rijstijl maar ook visueel met op beide uitlaten TURBO in hoofdletters en op de top van de kuip TURBO in spiegelschrift (OBRUT) als waarschuwing voor het verkeer dat er snelheid aan komt. Het lijnenspel van de kuip wordt geaccentueerd met oranje-rode vanen, om de snelheid van de machine extra te benadrukken.

Prototype Honda CX500Turbo

De Turbo CX500Tc heeft een compressie verhouding van 7,2:1, waarmee het uit het detonatie gebied blijft dat zou kunnen ontstaan bij hoge toeren en onder turbodruk. Een gevolg was onder andere dat de Turbo onderin iets minder kracht heeft, maar juist vanaf 6000 t/m  het vermogen er snel inkomt. Hier moet je met name in de bocht op beducht zijn, zeker als beginnende rijder. Gelukkig wennen de bijzondere rijeigenschappen snel genoeg.

Veel van deze techniek werd speciaal voor de Turbo ontwikkeld. Maar liefst 230 nieuwe patenten werden aangevraagd op het ontwerp. Een unicum! Door de enorme ontwikkelingskosten was de machine duur in aanschaf. In het begin was de CX500Tc niet zuinig in gebruik zeker in Europa niet, maar na een terugroepactie waarbij de ECU (computer) vervangen werd was het verbruik een stuk aangenamer (ca. 1:18).

De fabrieksopgave van 82pk bij 8000t/m werd op menige rollerbank oveftroffen en we gaan nu uit van 90-92 pk. Naast benzine verslond de machine in die tijd dus ook veel achterbanden.

De CX500Tc is slechts een jaar geproduceerd en er zijn  5.500 machines van de band gerold. Ondanks dat de machine fantastisch rijdt en technisch goed in elkaar bleek te zitten, was de prijs destijds gewoon te hoog en daarom werd de CX500Tc moeilijk verkocht.

Toch werd met deze CX500Tc de norm gezet. Kawasaki kwam in 1984 met een luchtgekoelde 4 cilinder met 2 sensoren, deze motor was minder complex en sneller. Het leek haast dat Kawasaki de  prestigeslag in 1984 ging winnen. Honda liet dat niet over zijn kant gaan en kwam met een geheel vernieuwd concept: de Honda CX 650 Turbo.

Terugkijkend met ca 40 jaar gebruikers ervaring blijkt de machine erg betrouwbaar te zijn. Kilometerstanden van 100000 en meer zijn geen uitzondering. De vrees van velen bij de introductie van de machine dat deze techniek niet betrouwbaar zou zijn was geheel ongegrond.  De turbo, een duur onderdeel, gaat zelden of nooit kapot. En de ECU (boordcomputer) lijkt het eeuwige leven te hebben en is voorzien van een Fail-Safe systeem. Dat zorgt er voor dat, mocht er onderweg een component defect raken, er  automatisch overgeschakeld wordt naar een veilige modus, zodat de motor toch blijft rijden. En of dat al niet genoeg is heeft Honda er ook een Zelf Diagnose Systeem in opgenomen.  De zwakste schakel is de dynamo maar hiervoor is binnen de HFTC een verbeterde versie ontwikkeld.

Kun je er een kopen?  DOEN! (en lid worden van deze club)